JellyPages.com

.:namaku...:.

AHLAN WA SAHLAN

Sebuah blog yang tiada apa....cuma cebisan kenangan sepanjang kehidupan saya.

Semua cerita...mungkin tiada apa utk orang lain...tetapi amat berharga utk saya.

Friday, March 20, 2009

Kisah Rasulullah lagi....


Nabi Muhammad sewaktu kecil, baginda tidak nakal seperti kanak-kanak sekarang. Baginda dipelihara bersama oleh para malaikat. Maruah dan akhlaknya dipelihara kerana baginda lelaki terpilih yang akan membawa risalah Islam ke seluruh alam. Pernah sekali baginda berhajat untuk menanggalkan baju ketika bermain tetapi ditegah oleh malaikat. Demikianlah kiranya maruah baginda dipelihara dan terpelihara.

Asyiq: Kalaulah kita dapat didik anak kita sebegini alangkah bagusnya. Selalulah bercerita kepada anak-anak kita tentang Rasulullah yang tidak pernah bergaduh, tidak pernah menipu, tidak pernah menyakiti hati......moga-moga anak kita akan ingat dan diberi hidayah serta dapat melembutkan hatinya.

Baginda seorang lelaki yang berkening lebat dan matanya memang tersedia bercelak. Baginda berkulit putih dan rambutnya panjang di paras bahu. Jalannya tegap dan agak condong ke hadapan. Cara berjalannya agak laju menunjukkan sifatnya yang tidak suka berlengah.

Akhlak baginda juga amat disenangi oleh orang lain. Baginda tidak akan mula bercakap kecuali apabila telah selesai sahabatnya bercakap (tidak suka menyampuk). Apabila orang yang dilawannya bercakap sedang duduk, baginda juga akan duduk. Itu tanda baginda menghormati pendapat dan pandangan orang lain. Akhlaknya yang mulia amat disenangi oleh seluruh penduduk Mekah sehingga baginda digelar sebagai al-Amin.

Asyiq: Untuk menjadi seorang pemimpin kita kena mempunyai ketrampilan dan akhlak yang baik. Amat payah nak meniru ni...tetapi kita cubalah yang sebaik mungkin.

Ketika remaja, sesudah kewafatan datuknya baginda tinggal dengan Abu Talib, bapa saudaranya yang juga mempunyai ramai anak. Kerana simpati dengan kesusahan Abu talib baginda bekerja sebagai pengembala kambing. Baginda seorang remaja yang sedar diri kerana hidupnya sekadar menumpang kasih sayang orang lain. Menjadi seorang pengembala kambing mengajar baginda menjadi seorang yang sabar dan tabah kerana kambingnya sifatnya memang degil dan tidak mahu mendengar kata. Didikan seperti ini juga diterima oleh nabi-nabi lain yang juga bekerja sebagai pengembala kambing.

Asyiq: Anak-anak kita juga perlu diajar susah. Jangan diikut semua kata-katanya walaupun ibu dan ayahnya seorang yang mampu memenuhi semua impiannya. Berilah sebab dan alasan yang kukuh kenapa kita tidak perlu membeli itu...membeli ini. Hanya yang penting dan berkenaan sahaja yang kita turuti kehendaknya....ini cadangan ustaz. Apa pendapat pembaca sekalian?

Selepas itu baginda bekerja sebagai pembantu Khadijah bagi memperdagangkan hasil dagangannya di Syam bersama seorang orang suruhan Khadijah yang bernama Maisarah. Jangan silap faham...Maisarah bukan wanita tetapi seorang lelaki. Upah yang disaran oleh Khadijah pada asalnya dua ekor unta jika hasil dagangannya laku...tetapi atas permintaan Abu Talib dan kerelaan Khadijah sendiri upahnya dinaikkan kepada lima ekor unta. Ini disebabkan oleh kejujuran Nabi Muhammad sementelahan pula hasil dagangannya juga laris.

Asyiq: Apabila kita menggaji orang, berilah upah setimpal dengan kerja dan akhlaknya. Tambahlah gaji yang setimpal kepada pembantu rumah kita sekiranya dia dapat menjalankan tugas dengan baik dan penuh amanah...ditambah pula dengan akhlak yang baik.

Maisarah yang menyarankan Khadijah supaya menikahi Nabi Muhammad. Khadijah bersetuju dan meminta Maisarah meminangkan Nabi Muhammad untuknya. Maka, berkahwinlah Khadijah dan Nabi Muhammad yang beza umurnya 15 tahun. Khadijah berumur 40 tahun dan baginda berumur 25 tahun ketika mereka berkahwin.

Asyiq: Lelaki memang suka wanita yang matang ye....sebab itulah sekarang ramai lelaki pilih wanita yang sudah berumur (dalam beberapa kes sahaja la, di kalangan artis pulak tu...jangan silap faham.) Sejauh mana kebagusannya...hanya orang-orang berkenaan sahaja yang tahu. Yang penting, umur muda tetapi matang...itu lebih baik kan?

Khadijah adalah isteri yang terlalu baik dengan rasulullah. Ketika baginda pergi berkhalwat (bersendirian) di Gua Hira` kerana tidak tahan melihat kemaksiatan yang berlaku berleluasa di bandar Mekah, Khadijah dengan rela hati dan sabar memanjat anak bukit berbatu menghantar makanan untuknya. Sebab itulah Rasulullah tidak berkahwin lain ketika Khadijah masih hidup. Hidup bersama Khadijah juga dikurniakan tujuh orang anak, 3 orang lelaki yang meninggal ketika kecil dan 4 orang anak perempuan yang sempat membesar dan berkahwin. Anak perempuannya juga meninggal lebih awal dari Rasulullah kecuali Saidatina Fatimah. Anak bongsunya ini meninggal ketika berusia 28 tahun.

Asyiq: Kekadang saya time suami demam, nak bawa makanan sampai ke dalam bilik pun berkata-kata....usah kan nak panjat anak bukit berbatu macam Khadijah. Jauhnya sifat beliau dengan saya...macam langit dengan bumi. Kekadang banyak pula persoalan saya tentang apa2 yang berlaku tentang dia...balik rumah lambat sikit pun kena bersoal jawab. Memang jauh....moga masih ada ruang untuk saya berubah.

Asyiq: Dipetik dari siri ceramah-ceramah agama RTM Ipoh, Perak.


2 comments:

Mak Su said...

entahlah... sebagai seorang mak, saya cuba sedaya-upaya saya utk membentuk anak2, juga saya berdoa dan usahakan bab makanan, minuman dll; seterusnya, saya serahkan pada Allah Taala.

ASYIQ said...

Ye la mak su...tawakkal je la selepas kita beri yang terdaya.

Pengikut ASYIQ