JellyPages.com

.:namaku...:.

AHLAN WA SAHLAN

Sebuah blog yang tiada apa....cuma cebisan kenangan sepanjang kehidupan saya.

Semua cerita...mungkin tiada apa utk orang lain...tetapi amat berharga utk saya.

Sunday, March 29, 2009

Berpakaian tetapi telanjang..


Ceramah Maulidur Rasul telah diadakan di sekolah saya pada Khamis 26hb Mac yang lalu. Ianya telah dianjurkan oleh Kelab Warga Islam, bermula dengan solat zohor berjemaah sehinggalah solat asar berjemaah. Padat isi ceramah yang disampaikan oleh penceramah...namun begitu pada pagi Jumaat, rata-rata kelas yang saya masuk pelajar masih bertanyakan tentang salah satu isi ceramah yang berjaya memikat hati mereka.

Dalam sebuah hadis nabi yang mafhumnya menyebut tentang dua golongan yang mendapat laknat dari Allah, tidak akan berjaya memasuki syurga malah tidak berhak langsung mencium bau syurga iaitu golongan pemimpin yang zalim dan wanita-wanita yang berpakaian tetapi telanjang....kasiatin `ariatin. Disebabkan ustaz penceramah menerangkannya secara umum (mungkin kerana dia `lelaki` dan rata-rata yang hadir adalah 99.99% perempuan) maka para pelajar saya memerlukan penerangannya secara terperinci.

Saya menerangkan kepada mereka mengikut ilmu yang saya ada...walaupun pada saya perkara ini kekadang memang ada saya jelaskan kepada mereka dalam proses pengajaran dan pembelajaran saya hari2. Dengan harapan dan doa moga mereka menerimanya dengan petunjuk dan hidayah Allah. Harus diingatkan juga memberi penerangan kepada mereka mestilah secara praktikal beserta contoh kerana pelajar-pelajar ini dari golongan yang bijak pandai.

Antara ciri-ciri kasiatin `ariatin (berpakaian tetapi telanjang) dalam hadis tersebut:

Pertama: Mendedahkan aurat (tidak menutup seluruh tubuh kecuali muka dan tapak tangan)
-tidak memakai tudung
-memakai t-shirt lengan pendek
-memakai seluar pendek

Kedua: Memakai tudung tetapi tidak sempurna
-memakai tudung yang terlalu pendek hingga menampakkan susur galur leher dan buah dada.
-memakai tudung yang hanya dipinkan di bawah dagu sedangkan seluruh leher dan dada terdedah
-memakai tudung yang masih menampakkan sebahagian rambut walaupun sedikit
(tidak memakai serkup)

Ketiga: Memakai tudung yang terlalu nipis
-tudung yang terlalu nipis hingga menampakkan sebahagian besar rambut mereka
-boleh nampak rambut lurus atau kerinting
-boleh nampak bayangan leher samada berkulit putih atau berkulit gelap
(**sebagai orang islam, memakai tudung mengikut trend dibolehkan tetapi kena ada ilmu
untuk memilih yang mana sesuai atau tidak dengan hukum syarak, bukan semuanya sesuai)

Keempat: Memakai pakaian yang terlalu ketat
-T-shirt yang terlalu ketat sehinggakan menonjolkan bentuk2 badan wanita
(sila rujuk www.brotherhoodarts.com untuk mendapatkan t-shirt yang sesuai untuk muslimah)
-seluar panjang yang terlalu ketat
-baju yang pendek, tidak melepasi paras punggung.

Nampak riak puas di wajah mereka dengan penerangan saya....namun begitu ada juga yang menarik muka dan berbisik sesama rakan mereka. Terpulanglah...yang penting saya sudah menyatakan yang hak. Di akhirat nanti bukan ditanya pun berapa orang yang mengikut nasihat kita tetapi ditanya sudahkan anda memberi peringatan atau tidak kepada mereka.

Namun begitu...saya ingat pesanan salah seorang pensyarah saya semasa di universiti. "Dalam menyatakan kebenaran jangan sedih seandainya orang yang kita nasihati tidak mendengar cakap kita sewaktu itu kerana mungkin suatu hari dia akan mengamalkannya tanpa pengetahuan kita. Yang penting sampaikan nasihat tanpa rasa prejudis, penuh kasih sayang (jangan menghina) dan doakan yang terbaik untuk mereka." Saya sentiasa ingat pesan itu...dan saya pasrah.

2 comments:

Anonymous said...

kalau telanjang dalam selimut kira tutup aurat juga la.....

kira ok la
Tapi jika...
Pakai tudung nipih baju kain jarang ,habis nampak coli itu kira macam mana.......

ASYIQ said...

Tanpa nama,

Baca artikel tu betul2...dah ada jawapan utk soalan itu.

Macam kenal je manusia tak ada nama nih...

Walaupun rupamu tidak ku nampak tetapi lubang hidungmu tetap dapat ku bayangkan juga....

Pengikut ASYIQ