JellyPages.com

.:namaku...:.

AHLAN WA SAHLAN

Sebuah blog yang tiada apa....cuma cebisan kenangan sepanjang kehidupan saya.

Semua cerita...mungkin tiada apa utk orang lain...tetapi amat berharga utk saya.

Saturday, March 21, 2009

"Ikut apa yang dia buat.."



Kisah ini berlaku pada zaman dahulu...di Malaysia la tetapi tak tahu di daerah mana. Masa Islam mula nak bertapak di negara kita. Kira-kiranya ni kisah pendakwah dulu-dulu la...masuk kampung berdakwah kepada orang ramai.

Dalam sebuah kampung terpencil yang didiami lebih kurang 20 buah rumah....datanglah seorang tok guru yang bernama Haji Brahim untuk menyampaikan ceramah fardhu ain. Disebabkan keadaan penduduk kampung yang tidak menerima pendidikan formal maka susahlah sikit Haji Brahim nak menyampaikan ilmunya.....semua serba tak faham. Mengajar bab sembahyang pun dah berhari-hari. Disebut ini tak faham...disebut itu pun tak faham.

Maka (macam cerita dulu-dulu pulak...) Pak Brahim mendapat satu idea....mengajar hendaklah secara praktikal atau amali supaya mudah faham. Kata Pak Brahim....."macam inilah...nak tahu macam mana cara sembahyang yang betul...ikut saya sembahyang."

Pak Brahim pun menyusun saf solat berjemaah. Dia sebagai imam. Waktu itu ialah solat asar berjemaah. Pak Brahim mengangkat takbir...."Allahu akbar!" Semua jemaah mengangkat takbir mengikut cara Pak Brahim. Dalam hati mereka ingat sungguh...."ikut apa yang dia buat!"

Pak Brahim yang sudah agak uzur terbatuk-batuk semasa membaca surah Al-fatihah. Apa lagi...semua jemaah turut terbatuk-batuk. Macam2 bunyi ada...bunyi burung ada, bunyi katak ada, bunyi kucing ada, (maklumlah bunyi batuk yang dibuat-buat) sampai macam bunyi harimau mengaum pun ada.

Pak Brahim jadi takut...sembahyangnya jadi tak khusyuk. Kampung pedalaman macam ni memang semua ada...anak harimau ke, bapa harimau ke, datuk harimau ke semua ada. "Nanti tak pasal2 aku jadi mayat kat sini..." kata Pak Berahim dalam hati.

Apa lagi...Pak Berahim pun terjun ikut tingkap depan surau, berdekatan dengan tempat imam berdiri yang digantung dengan sebiji gadang untuk halang tempias hujan. (Tau ke gadang tu apa???? Macam nyiru padi tapi bentuknya bulat.) Pak Brahim terjun ikut tingkap itu dan langgar gadang yang tergantung tadi dan entah macam mana kepalanya terpelosok ke dalam gadang tersebut. Pak Brahim cabut lari sekuat hati dan dalam hatinya tetap berdoa...."Ya Allah, selamatkan aku daripada dibaham dek bapak rimau .....". Gadang tadi masih melekat di kepalanya.

Jemaah tadi juga bertempiaran lari....masing2 lari ke rumah masing2 mencari gadang. Dipelosoknya juga gadang mereka di kepala masing2. Dalam hati mereka tetap ingat sungguh pesan tok guru mereka...."ikut apa yang dia buat!" Mereka lari mengikut Pak Brahim menuju ke sebuah tanah sawah di pinggir kampung. Di tepi sawah ada sebuah anak sungai yang jernih airnya.

Pak Brahim yang tercungap2 berlari berhenti sekejap di tepi anak sungai untuk melepaskan lelah. Apabila sudah pasti harimau tadi tidak mengejarnya...Pak Brahim terus duduk sambil meminum air sungai untuk menghilangkan dahaga. Dari jauh riuh rendah orang kampung mengekori Pak Brahim. Apabila mereka tiba di tempat Pak Brahim duduk......seorang dari penduduk kampung menjerit......"beratur balik, beratur balik, duduk dalam saf masing-masing"

Semua beratur balik dalam keadaan tercungap-cungap dan gadang tetap maintain di kepala masing2...dan semuanya duduk berbaris dalam saf dan duduk ikut gaya Pak Brahim.

Salah seorang dari mereka bertanya, "Udah siap ke tok guru sembahyang kita???"

Pak Brahim yang masih semput hanya menganggukkan kepala. Terkejut besar juga dia melihat keadaan orang kampung.

Mereka menambah, "Tak ada ke cara lain nak sembahyang????? Penat beno rasenya...."


Asyiq: Watak dalam cerita bukan watak sebenar. Tidak ada kaitan dengan yang hidup atau yang sudah meninggal dunia. Cerita ini adalah cerita warisan yang diperturunkan dari generasi ke generasi...dari atuk saya kepada bapa saya...dari bapa saya kepada saya.....dan dari saya kepada anak2 saya.....dan sekarang kepada rakan blogger semua. Apa kata anda??

3 comments:

Melawis said...

Ana rasa lah..cerita ni dibuat oleh mereka yang mempersendakan agama..tapi bukan ana kata ukthi.Wassalam.

ASYIQ said...

Tengok pada penilaian masing2...cerita ni moralnya jangan ikut sesuatu dengan melulu...mesti ada ilmu baru boleh ikut. Macam sekarang...ramai orang main ikut aje segala perkara, ilmu dan akal tidak jalan serentak.

Kalau tengok dari sudut negatif..ia akan jadi negatif.

Tirana said...

Ada pengajaran...jangan ikut membabi buta tanpa ilmu pengetahuan...

Pengikut ASYIQ