JellyPages.com

.:namaku...:.

AHLAN WA SAHLAN

Sebuah blog yang tiada apa....cuma cebisan kenangan sepanjang kehidupan saya.

Semua cerita...mungkin tiada apa utk orang lain...tetapi amat berharga utk saya.

Thursday, November 19, 2009

Merah Mata Kak Ngah...

Assalamualaikum...

Hari ni saya sengaja mengambil cuti CRK (Cuti rehat Khas) kerana nak melayan karenah anak kedua saya...Kak Ngah. Seawal pukul 9.00 pagi saya dah sampai ke sekolah...kerana hari ini adalah hari keluarnya keputusan UPSR dan hari anugerah di sekolahnya juga.


Punya la lama tunggu...10.30 pagi Penolong Kanan 1 belum sampai ke sekolah. Semasa Guru Besar berucap....tiba2 dia mendapat memo dari seorang guru yang lain...sehelai kertas A4 putih berada di tangannya.....dia berhenti berucap sebentar. Dewan pun senyap sepi seolah memahami akan isi kandungan memo tersebut. Hadirin seolah2 dapat mengagak.


"Saya baru mendapat berita dari Penolong kanan saya di PPD....ada berita kurang menyeronokkan. Hanya 3 orang sahaja pelajar yang mendapat 5A.....dan lima orang pelajar mendapat 4A 1B. Keputusan yang lain tak dapat diumumkan buat masa ini....."


Hati saya berdegup kencang...dup dap dup dap.....Jiran saya, kak Siti pun memegang tangan saya. Dia juga berdebar. Masing2 menunggu keputusan dibacakan.


Yang dapat 5A...bla...bla....bla....tahniah. Pasti....tiada nama kak ngah dalam senarai. Pasrah. Redha. Airmata bergenang juga.....kasihan kak ngah!


Yang dapat 4A 1B bla....bla....bla....Aini Amirah, Sarah Atiqah. Derauan darah tadi seolah2 terhenti. Pasti sudah...kak ngah dapat 4A 1B. Jiran kami juga....Sarah Atiqah juga dapat 4A 1B, yang merupakan kawan baiknya....anak kak Siti.


Kak Siti menekup muka rasa tak percaya. Mata dah mula merah. Saya juga. Peperiksaan Percubaan hari tu dapat 5A....dua2 anak kami dapat 5A....bukan over confident tapi rasa macam tak yakin....nak tengok slip dulu!!!!!!!


Nampak kelibat kak ngah dan Sarah di luar dewan....juga dah merah matanya. Melambai2 tangan ke arah saya. Saya cuma berlagak tenang.....mungkin dah agak biasa dengan situasi ini. Kak Siti beria2 menangis....mungkin dia terlalu mengharap. Anak dia cuma ada dua....yang sulung pun dapat 4A 1B, yang bongsu ni pun dapat 4A 1B...sedangkan anak dia di antara harapan sekolah untuk mendapat 5A. Mungkin itu sebab dia terlalu kecewa. Saya mengajak Kak Siti keluar dewan untuk memujuk anak2 kami....tapi dia minta untuk bertenang...lemah lutut katanya.


Saya menelefon suami....tumpah juga air mata kebal ni apabila bercakap dengan suami. Pasrah. Redha. Menarik nafas panjang.....cepat2 airmata disapu. Tak mahu sekali2 kak ngah melihatnya...kalau tidak, dia kan lagi rasa sedih.


Akhirnya kami pergi ke pejabat untuk mendapatkan slip keputusan sebenar.....mereka di pejabat suruh datang keesokkan hari untuk mengambilnya....."hari ni kami agak sibuk dengan hari anugerah....ambil esoklah sekali dengan sijil berhenti...."


Ada pulak macam tu....ada ke ibubapa yang datang berpusu-pusu hari ni dijawabnya dengan ayat sebegitu. Rasa sedih pun ada....hanya melihat keputusan peperiksaan di papan kenyataan sahaja....keputusan umum.


Memujuk dan memberi semangat untuk kak ngah. Pada saya 4A 1B pun keputusan yang sudah agak baik walaupun kami mengharapkan 5A. Bahasa Inggerisnya dapat B. Masih banyak peluang untuk kak ngah berusaha. Bukan hari ini pemutus nasibnya....jenuh memujuk, jenuh memberi motivasi, jenuh mengurut belakang....dia tetap menangis. Alahai kak ngah....


Terimakasih kepada semua rakan2 blogger yang mendoakan untuk kak ngah. Pada saya keputusan 4A 1B adalah yang terbaik untuk kak ngah. Semoga kak ngah akan lebih matang untuk menghadapi hari2 yang berikutnya....masih panjang langkah kak ngah. Kak ngah mesti kuat.....


Dalam banyak2 SMS yang saya terima dari kawan2 dan sanak saudara....ada satu SMS yang paling mencuit hati saya......


".......jangan susah hati, bersyukurlah. Anak akak dulu pun 4A 1B juga, kemudian PMR dapat penuh juga, kemudian SPM dapat juga 9A 1B. Walaupun mungkin tiada bangku dan kerusi di SBP tetapi yakinlah masih ada kerusi dan bangku di SMK Convent.....esok datang jumpa saya, bawa slip keputusan!!!!"


Siapa yang hantar SMS....boss saya nombor 2 (Penolong Kanan SMK Convent) - ("ayat SMS ditukar2 sedikit supaya lebih dramatik....hihi") Ada pulak satu masalah besar...esok baru nak ambil slip keputusan....!!!!


Terimakasih kepada semua yang amat prihatin. Tahniah kepada anak2 yang berjaya dengan cemerlang dalam UPSR. Teruskan kecemerlangan.....

Tahniah kepada Umairah. Kepada Nurul Liyana...tahniah juga kerana berjaya dapat 4A 1B. Semoga terus cemerlang!!!!


Asyiq: ...tak dapatlah saya mempamirkan slip keputusan di sini...kerana belum dapat!



45 comments:

sI tEDI said...

kak ngah.. jangan sedih dan putus asa.. kak ngah sudah lakukan yang terbaik.

mak dan ayah pun mesti bangga dengan keptusan kak ngah walaupun tidak dapat apa yang di harapkan..

Tahinah kak ngah.

Selamat melangkah ke alam sekolah menengah!!
:)

iqbalsyarie said...

tuah ayam nampak di kaki,tuah manusia siapa yg tahu..

Setiap yg Allah jadikan kpd org mukmin itu adalah terbaik.Kalau cemerlang alhamdulillah.Kalau biasa alhamdulillah.Kalau gagal alhamdulillah.Ada hikmahnya kak.Sabar ea...

Kalau saya yg terima kegagalan tu(sy selalu juga),sy akan pujuk hati sy dgn berkata dalam hati bahawa sy takleh nak buruk sangka dgn Allah sbb sy tak tahu apa sy tak tahu masa dpan sy lg mcmane
=)

sampaikan ucapan tahniah pd kak ngah ea.4A pun masih cemerlang!ramai lg yg tak dapat 4A!

Siti @ nurie said...

salam kak..

sama ngn adik siti yg bongsu....ketara kesedihan dia cuma dpt 4A 1B...member stdy group dia yg lain semua dpt 5A....smbil nangis, dia bertanya"ada harapan tak masuk asrama, sbb kalau masuk sek men biasa ni, mmg adik tak de kwn...dah sah sahlah mber adik dpt asrama"...

saya sndiri tak tau apa jwpn yg sesuai utknya...

apa pun, tahniah utk kak ngah...

Brahim Nyior said...

Berilah sokongan kepada Kak Ngah, dia bukan lemah, tapi tiada rezeki.

Ada hikmah di sebaliknya. Allah perancang Maha Hebat. Percayalah.

LotsOfLove-Pearls said...

Salam Kak..
Tahniah Kepada Kak Ngah..

4A1B sudah cukup baik.
Semoga berjaya pada masa2 akan datang.

Perjalanan masih panjang dan semuanya boleh diperbaiki..

Mudah2an..

Tahniah sekali lagi..

Kepada Kak Ngah,
Jangan sedih sangat k..
You are the BEST!

ummi humaira said...

salam ...
TAHNIAH KAK NGAH

atie said...

Salam Kak Asiq...

Tahniah Kak Ngah... dan Kak Asyiq. sekali coz dpt anak yg sangat cerdik... 4A1B keputusan yang baik... insyaallah esok adalah hari yg lagi cemerlag utuk kak ngah.... tahun depan giliran auna pulak....

Abd Razak said...

Salam...:)

Tahniah kak, dpt 1B tu bukan bermaknanya gagal tapi kalau gagal di dunia ni utk menyediakan bekalan ke akhirat.

Sampaikan ucapan tahniah buat anak akak tu...syabas

Mak Su said...

tahniah buat anak mu :)

a kl citizen said...

assalammualaikum maknya k.ngah & k.ngah

memanglah sedih..
tapi masa akan mengubat kesedihan itu
tahniah
diatas keputusan...

melatidaisy said...

salam akak..

tahniah untuk kak ngah dan akak.. tu rezeki untuk kak ngah n yakinlah bahawa banyak hikmah Tuhan di sebaliknya :)suke sy dgn cara akak tackle hati kak ngah, untung dia dapat seorg ibu yang memahami mcm akak..perjalanan kak ngah panjang lagi..nanti PMR dpt 9A, bleh masuk KISAS.. kan best kalau anak beranak produk bumi waqafan :)hehe..

p/s: ye kak, sy org terengganu, blajar kt uia gombak skrg:)

ASYIQ said...

sI tEDI ---> Terima kasih tEDI, harap2 begitulah. Banyak lagi peluang lain untuk kak ngah tebus kembali.

Kak ngah masih melayan rasa....tapi tadi dia tidur sampai waktu asar. Jenuh akak kejut utk bangun.

ASYIQ said...

Iqbal ---> Akak suka ayat Iqbal yang ini.......nak minta kak ngah baca spy hatinya lapang!!

"Kalau saya yg terima kegagalan tu(sy selalu juga),sy akan pujuk hati sy dgn berkata dalam hati bahawa sy takleh nak buruk sangka dgn Allah sbb sy tak tahu apa sy tak tahu masa dpan sy lg mcmane"

Sebabnya perjalanan kak ngah masih panjang.

Ayat ini pula mengajar kita untuk bersyukur.....

"4A pun masih cemerlang!ramai lg yg tak dapat 4A!"

Terima kasih dik Iqbal!!!

ASYIQ said...

Siti---> Akak dah baca entry ttg mimpi tuh....alahai.

Mujur juga dia tak dapat macam dlm mimpi tu...kalau tidak lagi haru.

Kak ngah dia sedih tak macam tu...diam aje, tak mahu bercakap2. Tadi tidur sampai waktu asar.....

Bila dia dah mula bercakap bermakna laranya dah berkurangan...

ASYIQ said...

Brahimnyior ---> Saya pun yakin itu....dia bukan tak boleh buat cuma tak ada rezeki.

Cuma UPSR ni nampak agak penting untuk memberi ruang kepadanya mendapat tempat di SBP atau SMKA.

Dah terlalu ramai yang cemerlang...jadi setakat 4A 1B peluangnya agak tipis. Itu yg membuatkannya sedih amat....

Kalau jenis macam kak long yang mmg tak minat utk ke asrama mungkin tak ada masalah....

Dia perlukan masa...

ASYIQ said...

LOL --->


"Kepada Kak Ngah,
Jangan sedih sangat k..
You are the BEST!"


Moga ayat LOL menjadi penawar utk kak ngah...terimakasih krn sudi berkongsi rasa!

ASYIQ said...

Ummihumaira---> Terima kasih....^-^

ASYIQ said...

Atie ---> Bersedia dari awal....untuk auna....semoga berjaya.

Terimakasih atie krn sudi berkongsi rasa dgn kami sekeluarga.

ASYIQ said...

Abdul Razak ---> Terima kasih...moga langkah pertamanya ini akan memberinya semangat yang terus kental untuk masa depan.

Berjaya di dunia dan diakhirat...amiiin.

ASYIQ said...

Mak Su ---> Terima kasih....^-^

ASYIQ said...

aklcitizen ---> Sekarang kak ngah memerlukan masa untuk bertenang.

Selepas ni dia akan tenang semula.

Bolehlah susun langkah untuk menghadapi hari2 yang seterusnya.

Terima kasih kak...

ASYIQ said...

Melatidaisy ---> Begitulah impian akak....berhasrat utk dia masuk ke SMKA. Then ke KISAS seperti jejak ibunya suatu masa dahulu......

...tapi kalau pun tidak ke bumi wakafan, akak berhasrat utk menjadikan mereka puteri2 yang menjungjung hukum seperti ahli didikan dari wakafan....

Mungkin ini antara faktor dia kecewa.

Mungkin ada rezeki di masa lain...

zai said...

Salam Asyiq..

Tahniah buat kak ngah..wlaupun mendapat 4A 1B..ia ttp satu keputusan yg membanggakan kerana mak cik zai dulupun masa sekolah dapat 4A 1B gak...hahaha..masih jauh lagi perjalanan tu..keputusan ini tidak boleh dijadikan sebagai kayu pengukur utk kejayaan dimasa akan datang kerana masih ramai yg berjaya dlm hidup tanpa sebarang kelulusan pun..yang penting adalah usaha masing2 utk kesenangan hidup.

ASYIQ said...

Zai ---> Terima kasih Zai...mmg itu antara ayat2 perangsang saya utk dia.

Disebabkan skrg itulah kayu pengukur kecemerlangan....maka kita pun terikut2. Walhal konsep kejayaan dalam hidup amat luas...

Terima kasih krn bersekali dengan saya di saat ini..

ummumishkah said...

Yang pastinya kak ngah dah berusaha... selebihnya kita redha!

iqbalsyarie said...

kak.ayat saya td mcm keling sikit..hehe..sory kak.tunggang terbalik tatabahasa dia.tapi maksudnya ttp sama..maaf ea tatabahasa salah

Tirana said...

Tahniah! Panghargaan patut diberi pada usahanya bukan pada hasilnya...

Kak tirana dulu dapat sikit aje A tapi alhamdulillah sampai jugak ke oversea dan yang penting ilmu yang diperolehi itu dan ilmu itu tidak bergantung pada berapa A yang kita dapat tapi pada niat, usaha dan amal yang kita buat.

natasha othman said...

salam...

neway..stiap yg Allah bg adelah yg terbaek untuk kte.. x smpi lg mse untuk kak ngah agaknye.. dah ditakdiran insyaAllah kak ngah akan lebih berjye dlm PMR jike brade dsamping kluarge yg tersyg..tp jgn sesekali putus doa pd Allah.. 4A pn leh msuk SMKA!!!!

kputusan ini hnyelah hasil yg zahir.. hasil yg tersembunyi.. bgaimne kak ngah nk applikasi kn sgale2 yg kak ngah dah blaja untuk msuk ke dunia baru thn depan...InsyaAllah..kak ngah akan lebih outstanding! mabruk 'alaiki!

ASYIQ said...

UM ---> Kita yang lebih dewasa akan mudah dan cepat menerima kenyataan...pasrah dan redha. Tapi untuk kanak2 berusia 12 tahun mungkin agak lambat sikit....

Dia still menangis....tapi malam tadi dah mula bercakap sikit2 sewaktu kami keluar makan untuk meraikannya...

ASYIQ said...

Tirana ---> Saya sangat suka ayat ni kak....

"Tahniah! Panghargaan patut diberi pada usahanya bukan pada hasilnya..."

Dia telah berusaha dengan gigih. Sokongan jg telah kami berikan Selebihnya kita berserah....

Sebagai menghargainya semalam kami sekeluarga keluar makan malam di luar sbg menghargainya......nampak dia dah mula bercakap2 wpun tidak seceria mana....tandanya laranya dah beransur reda.....

ASYIQ said...

Iqbal ---> Yang penting mesej yang ingin disampaikan sampai....

Pernah tengok "Gods must be crazy II"? Sebuah filem yang tak byk skrip sgt tapi sarat dengan mesej kebaikan, kasih sayang dan kejujuran....

Semalam kak ngah dah mula senyum...dah mula bercakap...tanda hatinya dah beransur lapang...

ASYIQ said...

Natasha ---> Lamanya tak nampak di sini. Dah berada di bumi anbiyak Jordan yea...?

Syukran krn memberi sokongan...doakan kak ngah akan terus cemerlang.

arryani said...

Setiap dari kita adalah juara...

teruskan Kak Ngah..

jgn putus asa...

walaupun tak menepati sasarn, 4A dah kira baik...

Cuba tuk yg lbih baik lain kali.. Ni baru permulaan tuk terus ke depan...

Be good..

OmbakBaik said...

tahniah pada mama kak ngah ..yang dapat menenangkan hati si kecil nya :D

hans said...

Saya pun dlu 4A 1B
sekarang masuk juga U dan dah nak sambung degree dah pun walaupun xpenah skolah SBP atau MRSM
saya hanya sekolah teknik jer
so,bagi semangat pada diorang
insyaallah lepas nih usaha lebih pasti berjaya punya

~Cinta Cukulet~ said...

Alhamdulillah, tahniah kak ngah..takpe, 4A pun masih lagi dalam kategori cemerlang..yang penting kita dah berusaha..lagipun Tuhan pasti punya perancangan yang lebih baik :)

ASYIQ said...

aaryani ---> Dua hari tak dapat merobos masuk ke rumah kak yan...apasal dikuci rapat??? huhu.

Bila kunci dah dibuka, tengok2 kak yan dah tak ada di rumah...

bercuti ke mana?

jauh ke??

ikut abang arab ke??

Apapun trima kasih kak yan sbb turut sama bersekali dengan saya di saat kesedihan melanda keluarga sy.

Kak ngah dah ok...dah mula bercakap2 dan mula ketawa!!!

ASYIQ said...

Ombakbaik ---> Sebenarnya ibu dia pun sedih jg apabila si jantung hatinya sedih...tapi ibu dia mesti lebih cool dr dia, kalau tidak dia akan rasa lagi sedih.

Pelan2 pengalaman dikutip....hujung bulan ni sorang lagi akan mendapat keputusan...PMR pula.

ASYIQ said...

Hans ---> Ramai orang bercakap perkara yg sama macam hans cakap.

Kebenaran pun dh banyak terbukti...

Anak jiran akak sendiri...hanya 2A, then dapat masuk SM Teknik ambil bidang bakery....skrg mampu jd chef di hotel....berkereta besar juga dia.

Nasib orang tak sama...ada yg bermula dr bawah tapi akhirnya setanding dgn org lain.....

Terima kasih atas nasihat dan pandangan yang amat berguna. Semoga hans juga akan terus cemerlang.

ASYIQ said...

Cinta Cukulet ---> Alhamdulillah...masih ramai lagi yg tak mampu nak capai keputusan sebaik itu....

Moga dia terus bersemangat.

Tolong doakan ye CC.

TQ

adeqya84 said...

Tahniah K.Ngah,
ape pun keputusan K.Ngah itu yang terbaik dariNya untuk K.Ngah. Selamat melangkah ke alam yang lebih mencabar, Moga terus berjaya dan berjaya..congrats dari K.Maria...=) Go Gal!...

ASE1 said...

Salam Asyiq ...

tahniah buat kak ngah wpun tak dpt seperti yg diimpikan .Kak Ngah dah berusaha sehabis baik . 5A bukanlah segalanya .. janganlah bersedih , perjalanan masih panjang lagi ..

ASYIQ said...

Adeqya---> Cu dah pasrah, redha. Moga rezekinya akan dtg akan lebih cerah...amiin.


ASE1 ---> Alhamdulillah kak ngah dh semakin ok....

Katanya nk belajar di sekolah ibu....minta ibu tolong ingat2kan dia. Moga dia terus tabah...

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

tahniah kak ngah.. kak ngah jgn sedih.. sbb itu dah ketentuan Ilahi.. itulah yg terbaik buat kak ngah.. insAllah, akan tersingkap hikmah disebaliknya.. percayalah, perancangan Allah adalah yg terbaik buat kita.. kak ngah akan memahaminya.. insAllah :D

tahniah buat kak asyiq jg..

ASYIQ said...

LiS ---> Syukran atas kata2 semangat...

Jgn lupa...LiS jg perlu tabah, perlu kerja keras utk siapkn tesis....

Teruskan perjuangan..

Pengikut ASYIQ