JellyPages.com

.:namaku...:.

AHLAN WA SAHLAN

Sebuah blog yang tiada apa....cuma cebisan kenangan sepanjang kehidupan saya.

Semua cerita...mungkin tiada apa utk orang lain...tetapi amat berharga utk saya.

Tuesday, April 28, 2009

Lalat oh Lalat...






Hadis :

Dari Abi Hurairah r.a berkata bahawa Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud: " "Apabila lalat jatuh ke dalam minuman salah seorang di antara kamu maka rendamkanlah lalat itu kemudian buanglah. Kerana pada salah satu sayapnya terdapat penyakit dan pada sayap yang lain terdapat ubat." Riwayat al-Bukhari

Huraian :

Islam menghendaki kita supaya menjaga kebersihan bukan sahaja pada pakaian dan tempat tinggal malah pada makanan dan juga minuman. Rasulullah SAW amat menitikberatkan hal ini sehinggakan apabila seekor lalat pun yang memasuki makanan atau minuman, baginda menyuruh kita berwaspada terhadap penyakit yang bakal menimpa seperti keracunan makanan dan sebagainya. Apa yang disebutkan di dalam hadis di atas telah pun dibuat kajian oleh para saintis pada zaman kemudiannya.


Contohnya pada tahun 1871, Prof. Brefild, Ilmuwan Jerman dari Universiti Hall menemui mikroorganisma jenis Fitriat yang diberi nama Ambaza Mouski dari golongan Antomofterali. Mikroorganisma ini hidup di bawah tingkat zat minyak di dalam perut lalat. Ambaza Mouski ini berkumpul di dalam sel-sel sehingga membentuk kekuatan yang besar. Kemudian sel-sel itu akan pecah dan mengeluarkan sitoplasma yang dapat membunuh kuman-kuman penyakit. Sel-sel tersebut terdapat di sekitar bahagian ke tiga dari tubuh lalat, iaitu pada bahagian perut dan ke bawah. Kemudian pada tahun 1947, Ernestein seorang Inggeris juga menyelidiki Fitriat pada lalat ini. Hasil penyelidikannya menyimpulkan bahawa fitriat tersebut dapat memusnahkan pelbagai bakteria.


Tahun 1950, Roleos dari Switzerland juga menemui mikroorganisma ini dan memberi nama Javasin. Para peneliti lain iaitu Prof. Kock, Famer (Inggeris), Rose, Etlengger (German) dan Blatner (Switzerland) melakukan penyelidikan dan membuat kesimpulan yang sama tentang mikroorganisma pada lalat sekali gus membuktikan bahawa pelbagai penyakit dan bakteria pada lalat hanya terdapat pada hujung kakinya saja dan bukan pada seluruh badannya. Justeru mikroorganisma yang dapat membunuh kuman itu tidak dapat keluar dari tubuh lalat kecuali setelah disentuh oleh benda cair. Cairan ini dapat menambah tekanan pada sel-sel yang mengandungi mikroorganisma penolak kuman sehingga pecah dan memercikkan mikroorganisma istimewa ini.


Maka adalah ternyata bahawa apa yang dikatakan oleh Rasulullah adalah benar iaitu saranan baginda kepada kita agar menenggelamkan lalat terlebih dahulu ke dalam air bagi mengeluarkan mikroorganisma penolak kuman dari badan lalat tersebut, dalam erti kata bahawa badannya harus dibasahkan sebelum membuangnya dan air yang menjadi tempat pendaratan lalat tadi dapat diminum dengan selamat. Subhanallah betapa hebatnya junjungan kita, Nabi Muhammad SAW.

Dipetik dari: http://dakwah2u.blogspot.com

6 comments:

- jinggo - said...

lalat oh lalat

teringat masa duduk kat Kem PLKN teluk rubiah....
makan hari2 berperang dengan lalat....
siksanya hidup...
N3 yg menarik.

chimera said...

hmmm... boleh tahan jugak ya hebatnya lalat ni...

tapi tak pernah pun nak buat. bila jatuh je lalat dlm cawan... terus je buang air dlm cawan tu.. tak adanya nak rendam2kan lalat yg jatuh tu... heheh... mcm geli je nak minum.

//tgh risau pulak pasal penyakit baru yg makin tersebar... -selsema babi.. adik saya kata kalau kena penyakit ni, kena samak hidung!! haha

arryani said...

Asyik

TQ. Akak suka N3 nih...TQ again...again...n again.....

ami mahzar said...

cantik gambo2 lalat tu... walaupun bleh dive kn lalat dlm air minum, idak le tergamak nak minum balik... eeee..

ASYIQ said...

Jinggo,

Kuasa Allah kan...walau kita nampak lalat seekor binatang yang kotor dan tidak mendatangkan apa-apa kebaikan tetapi padanya juga dijadikan sesuatu supaya manusia berfikir dan mengkaji....

Chime,
Ingat orang kata..kalau binatang kecik macam mana pun bila dah mati jadi bangkai juga....sama macam bangkai gajah! Aduhai...mana sanggup tekak nak meluluskannya!

Hati2 ngan student non-muslim yang selsema...takut hingusnya terpercik, tak pasal2 kena samak. He he!
Bila Allah dh kata haram tu mesti bwk byk musibah...dia org masih tak mahu percaya!

ASYIQ said...

Arryani,

Lps ni nk cari fakta ttg selsema babi pulak...tapi tak ada pulak anak murid saya yang bernama Loo Chin Chai nak baca N3 saya...huhu.

Ami Mahzar,

Memang tak sanggup kan...lagipun kita byk pilihan sb air minum byk. Tapi andai kata tak ada pilihan terpaksalah kita mendivekannya....insyaAllah berkhasiat.

Pengikut ASYIQ