JellyPages.com

.:namaku...:.

AHLAN WA SAHLAN

Sebuah blog yang tiada apa....cuma cebisan kenangan sepanjang kehidupan saya.

Semua cerita...mungkin tiada apa utk orang lain...tetapi amat berharga utk saya.

Friday, April 24, 2009

Impian seorang isteri...

Situasi 1
Terserempak dengan pasangan yang baru berkahwin...belum pun dikurniakan anak walau seorang. Kiranya usia perkahwinan masih di bawah sembilan bulan. Mereka berjalan sambil berpegangan tangan.....


Aku: Wah...romantiknya hari tu! Siap pegang2 tangan lagi...

Dia (si isteri): Mestilah...suami saya memang romantiks gitu...

Aku: Entahlah..dah ada anak, saya dukung yang kecik...suami pulak pimpin yang besar...tak ada dah soal nak
pegang tangan saya...huhu.

Dia: Aku kalau boleh sampai anak berderet pun nak jalan berpegang tangan....mesti romantik sampai tua!

Aku: Ooooo...ye ke??? Eloklah macam gitu....


Situasi 2

Saya suka tengok seorang isteri yang datang ke tempat kerja dihantar oleh suami....mem duduk sebelah je. Pas tu turun dari kereta boleh pulak bersalam, then kucup tangan suami lama-lama....alahai...

Aku: Seronok ye...hari2 suami dapat hantar ke tempat kerja. Saya ni nak pegi keje pandai2lah ko bawak
kete sendiri...(redha sebenarnya dengan suami yang kerjanya tak mengizinkannya untuk berbuat begitu,
bukan dia tak ndak hantar....ahaks)

Dia: Biarlah gitu...lesen kete pun saya tak ndak ambil. Biar ke mana2 suami hantar! Walaupun ke pasar...

Aku: Oooooo...ye ke???? Eloklah macam gitu...



**************
beberapa tahun selepas itu....


Situasi 1

Saya bertembung dengan pasangan dulu...yang baru berkahwin dulu, kini dah punya anak lima!

Dari jauh kelihatan....seorang suami memimpin anak kecil berjalan di hadapan.....kemudian anak sulung bermain tolak-tolak dengan adik kedua dan ketiga.......dan di belakang sekali si isteri yang sedang mengendung anak kecil yang sedang nyenyak dalam pangkuan....

Aku bermonolog....hmmmmm, kata nak berpegang tangan dari dulu, kini dan selamanya.!!



Situasi 2

Aku memakir kereta di sebuah medan kereta di bandar kelahiranku...bersama anak sulungku. Tiba2 kelihatan sebuah kereta berjenama Malaysia yang comel lote melintas di hadapanku lalu berhenti....

Dengan bangganya si pemandu menurunkan cermin kereta dan menegurku selaku kawan lama....

Aku: Wah...dah ada lesen memandu ke??? Sejak bila ni???

Dia: Semenjak dua menjak ler....susah beno nak harapkan deme (suami) hantar kita ke mana2...
Aku: Abis...ke tempat keje pun suami tak hantar ke???

Dia: Usah kan ke tempat keje...pegi pasar, pegi ambil anak balik dari sekolah agama, pegi hantar anak
tuisyen...semua akak yang uruskan!!!

Aku: Wah...kira dah pakar le kak ni ye....!!!!

Aku bermonolog.....hmmmmmm, banyak nyer perubahan!!!!


Itu yang kita boleh nampak....yang tak boleh nampak mesti banyak lagi perubahan. Apasal ye...kita tak boleh
memenuhi impian-impian semenjak awal perkahwinan sampai ke umur tua...

Kekadang saya sengaja jer...pagi-pagi ahad selepas menunaikan solat subuh saya dan suami keluar berdua-duaan. Kami pergi jogging berdua....sambil2 tu boleh berborak2, boleh bergurau2 (bukan jogging sangat pun...berjalan2 jer)......then bila kering tekak pergi pekena roti dan teh tarik...........dah lama duduk kedai beli la lima keping roti canai untuk di bawa balik....


Bila sampai ke rumah...anak sulung dah siap sediakan minuman pagi.....kemudian mengadap meja makan sekali lagi menemankan anak2 bersarapan.....macam gini agak2 ok tak???



7 comments:

iqbalsyarie said...

wah,ni kisah rumah tangga ni.haha..
semoga tetap harmoni dan bahagia.

AFITI said...

salam..haha..lawak la pulak bc..tpi ni lah y biasa terjadi..biasalah kak..makin brusia ni..makin byk tgjwb..byk y perlu duruskan..sbb tu dahulu x blh sama ngn skrg..adakalanya sstu pkra blh disamakan dhulu dgn skrg..

cth: ikatan pkhwinan
dulu pun mmg dh suami istri..skg pun mmg suami istri..
cuma..caranya mgurus shj y blainan..

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

wah...ok sgt tu kak...best jalan2 camtu..lg2,pg..uishhh :)

bertuah ada anak rajin..klu dpt anak cam sy..ayyyaaa...tak bangun lg..ngeh3

ASYIQ said...

Dik Iqbal,

Boleh baca ni...utk persiapan mental dan fizikal iqbal jugak...he he.

AFITI,

Tu la pasal...nape saat baru kawin tak sama mcm sekarang...huhu.


NoRuLLiSzA,

Opppssss....yang sulung tu mmg rajin. Dia tahu apa yg perlu dia buat setiap hari...hehe. Tapi dok asrama je tak ndak. Tak boleh jauh ngan mak dia..

ami mahzar said...

tgh tuunggu janji nk wat aji.... masuk 13 dah nih!!!

arryani said...

Saya tak nak pegang tangan, saya nak pegang hati....huhuhuu.Overnya saya...

Kenapa?

Sebab hubby saya kat arab...macamana nak pegang?heheh

ASYIQ said...

Ami Mahzar,

Tuntut jangan tak tuntut...he he!

Arryani,

Betul tu...pegang hati dia! Saya suka ayat tu..

Pengikut ASYIQ