JellyPages.com

.:namaku...:.

AHLAN WA SAHLAN

Sebuah blog yang tiada apa....cuma cebisan kenangan sepanjang kehidupan saya.

Semua cerita...mungkin tiada apa utk orang lain...tetapi amat berharga utk saya.

Thursday, May 14, 2009

Fahem dan Mathekumar


Fahem dan Mathekumar...dua nama yang memang tak ngam. Saban hari ada saje cerita-cerita panas tentang Mathekumar yang saya dengar....Mathekumar itu...Mathekumar ini....adusy...fenin2 kepala saya.


Hari Isnin: "Hari ni Mathekumar curi pensel fahem..ibu kena report kat atok dia....atok dia tak tau dia cam tu"

Hari Selasa: "Hari ni Mathekumar kena berdiri atas bangku sebab tak hafal sifir....."

Hari Rabu: "Hari ni Mathekumar kena marah ngan cikgu Salasiah sebab tak siap keje Bahasa Melayu..."

Hari Khamis: "Hari ni Mathekumar ketuk kepala fahem ngan botol air mineral.....dia nakal sangat la ibu..."

Hari Jumaat: "Hari ni Mathekumar patahkan pembaris Faiz (kawan baik fahem)...cikgu marah dia.."


Begitulah saban hari saya terpaksa menadah telinga mendengar aduannya. Hari2 ada saje cerita tentang Mathekumar. Glamour sangat budak ni...teringin beno saya nak berjumpanya. Tapi biasanya apa sahaja cerita tentang Mathekumar saya tak kisah pun...pada saya itu asam garam kehidupan budak2 kecik di alam persekolahan. Macam saya dulu pun macam tu....tak kawan orang tu..tak kawan orang ni...tarik rambut orang tu...tarik rambut budak ni...isyyyy, malu ngingatkan zaman bebudak....so biasanya saya jawab...."tak apa, biar cikgu yang marah dia...fahem jangan balas dendam. Nanti masuk tv plak....fahem dan mathekumar perang besar! Malu ibu tau...!" Dia hanya angguk longlai...dalam hati dia sure berbulu dengan jawapan saya.


Semalam....14 hb Mei saya balik lambat dari sekolah sebab ada mesyuarat. Pukul 2.30 baru la saya sampai di sekolah fahem untuk menjemputnya pulang. Selalunya pun macam tu tetapi fahem akan hadir pulak kelas J-Qaf untuk mengaji dengan ustaznya. Bukan wajib pun...hanya untuk murid2 yang nak sahaja. daripada dia membuang masa menunggu saya, lebih baik dia bersama dengan ustaznya.


Dari jauh saya tengok fahem terkial-kial meloncat dari pondok menunggu. Eh...baru saya perasan yang sebelah kasut dia tak ada...apasal pulak ni??? Sampai je ke kereta dia terus mengadu....


Fahem: "Ibu...hari ni ada kisah paling panas!!!"

Saya: "Apahal ni???? Mana peginya kasut fahem???

Fahem: "Mathekumar curi kasut fahem dan lempar atas atap sekolah. Masa tu fahem ngaji kat kelas J-Qaf ustaz......"

Saya:"MasyaAllah....sampai gitu sekali! Fahem tak lawan ke???"

Fahem:"Kan ibu pesan jangan lawan...nak cerita kat cikgu pun cikgu dah balik dah..."

Fahem: " Jom la kait kasut fehem bu...kasut black cat fahem tu..." air mata dia mula mengalir.

Saya: "Alahai....tak pe! Ibu ada idea....kita balik dulu yea...." tak kuasa pulak rasanya nak terkinja-kinja mengait kasut nan sebelah itu...sanggup pulak saya menghabiskan duit beli yang lain....malu ehhh.

Dalam kereta....fahem teresak-esak menahan marah pada Mathekumar. "Itu laa.....kan fahem dah banyak cerita kat ibu yang Mathekumar tu betul-betul j***t...ibu tak percaya!!!Tengok apa dah dia buat ngan fahem...dia ambik kasut fahem...pas tu dia lempar atas atap sekolah....fahem sayang kasut black cat tu....!"


Sampai di rumah saya terus telefon PK HEMnya....menceritakan kisah tersebut.Kebetulan memang saya kenal PK HEMnya. Minta dia tolong selesaikan kes tersebut.....(dalam hati moga2 kasut black cat kesayangannya dapat di ambil semula...hehe.)


Balik dari sekolah hari ni fahem tersenyum lebar.......dijinjitnya sebuah beg plastik yang saya sediakan untuknya malam tadi. Pesan saya ".... kalau cikgu beri balik kasut fahem...simpan dalam beg plastik ni."
Dah dapat la tu.....bisik hati kecil saya.


Fahem bercerita panjang lebar:" Cikgu M*****n panggil Fahem ngan Mathekumar. Soal siasat!!! (pandai pulak dia guna ayat ni). Memang dia salah....dan dia ngaku salah dekat PK HEM. PK HEM rotan tangan dia...dia nangis...dia janji tak nak buat lagi...dia salam ngan fahem. Pas tu....cikgu M*****n panjat tangga untuk ambil balik kasut black cat fahem. Sian cikgu...cikgu U*****i pun tolong cikgu M*****n. (Part ni rasa terharu juga dengan keperihatinan cikgu dia....syukran cikgu2...syukran!) Kasut black cat fahem dh warna warni sebab malam tadi ujan lebat....cikgu kata balik umah kang terus basuh!!!!"

Saya:"...fahem ucap terima kasih tak pada cikgu...????" tanya saya terharu.

Fahem: "...cakap...pas tu fahem cium tangan cikgu!!!! Ibu kan selalu pesan cam tu....."

ALAHAI ANAK AKU.....SYUKUR ALLAH ANUGERAHKAN SEORANG ANAK YANG AMAT MUDAH MEMAHAMI.....SETULUS DAN SESUCI NAMAMU `FAHEM`


10 comments:

arazma @ ami m said...

alhamdulillah fahem...anak anugerah Allah.
fahem tum au la'?

mathekumar tu ade skit cam mathematics... dok ngan tok opah, agaknya nape ek?? kurang kasih sayang ibu kot, tu yg jd cam tu...

Na Shari said...

Kesian fahem...selalu kena buli dgn mathekumar ye...

Fahem ni cerdik la ka...Acik Na doakan mudah-mudahan Fahem jadi anak soleh dan berjaya mencapai cita-cita...

Mak Su said...

:)

ASYIQ said...

fahem tum au la'?

Apa tu kak ma??? Arab tinggi ni. He he.

Budak tu bela dek tok dan opah...manja sesangat. Hancur budak tu...

sayang anak tangan2kan...ye dak??

ASYIQ said...

Na,

Sebenarnya fahem pun nakal juga...budak2 lelaki. Tapi kena selalu pesan jgn melawan...risau takut dia terover nanti.Maklum la jiwa orang muda...hehe.

InsyaAllah...akak akan cuba didik dia dengan cara yang terbaik.....

ASYIQ said...

Mak su,

Speechless la mak su...hehe.

iqbalsyarie said...

wah...best-best!!
jgn pernah tinggal kak doakan anak-anak sbb doa ibubapa ini sajalah penyebab kejayaan anak-anak.
Best la cerita Fahem ni.teringat zaman skolah..hehehehe..
dulu saya ni mcm mathekumar kot.tapi takde la ekstrem sgt smpai buang kasut org.haha.

selamat hari guru kak.

ASYIQ said...

Iqbal,

Tu la pasal...kalau setakat pensel dia kena curi mungkin dia boleh sabar...

tapi bila kasut black cat dia yang hilang..menangis dia. Hilang tahap kesabarannya...mujur dapat balik.

OmbakBaik said...

saya suka crita nih...sy pon nk follow blog akak lah...

ASYIQ said...

Ombak baik,

...silakan dik.

Moga kita dapat berkongsi cerita dan pengalaman.

Pengikut ASYIQ