JellyPages.com

.:namaku...:.

AHLAN WA SAHLAN

Sebuah blog yang tiada apa....cuma cebisan kenangan sepanjang kehidupan saya.

Semua cerita...mungkin tiada apa utk orang lain...tetapi amat berharga utk saya.

Tuesday, July 6, 2010

Wad GD Bilik 26!! Episod 1

Assalamualaikum semua......


Pagi Isnin 28.6.2010 ---------- mendaftar diri di wad GD Hospital Besar Teluk Intan...katil no 26...bilik seorang...ditemani oleh suami tercinta.



Muka selamba...wajah ceria...dalam hati siapa yang tahu. Hanya Allah yang Maha Memahami. Tukar pakai baju hospital.......kata anak bongsu saya..."baju hijau paling hensem di dunia...".Sempat lagi berkenalan dengan beberapa pesakit lain di bilik berdekatan.....perwatakan cikgu mana nak dibuang...mesra selalu.



Menu tengahari dihidangkan....tengok pn rasa tak lalu nak jamah. Bubur nasi...buah dan jus buah2an. Telefon suami...mak saya masak kari ayam rupanya. Terus order....nasi satu tupperware!! Perlahan2 jururawat memberi nasihat....."Puan...ini diet yg telah ditetapkan. Puan tidak dibenarkan lagi mengambil makanan keras...." Huhuhu.....sayu rasa dihati. Perut yang dikosong disumbat2 juga dengan bubur nasi yang memang tak pernah menjadi makanan kegemaran seumur hidup. Bila ingatkan orang Palestin yang tak cukup makan......terus rasa diri bertuah dapat makan makanan sehebat itu....siap dalam pinggan set yang cantik lagi. Aduhaiiii....



Hari itu diisi dengan pelbagai ujian klinikal.....x ray, scan, ambil darah, timbang berat, ukur ketinggian...bla...bla....macam2 digodeknya saya. Sabar je la.



Hari Isnin berlalu dengan sedikit kepayahan kerana perut sentiasa rasa memulas2...macam orang pulas kain. Sedikit sengsara rasa di hati.




Selasa 29.6.2010 ---------bangun pagi awal sungguh. Mana selesa tidur di tempat baru....asyik terjaga di tengah malam. Mujurlah bilik tidak menyeramkan.....baru sedar yang saya ni berani orangnya.




Sarapan pagi......hanya segelas besar jus oren. Terkejut saya....dengan selamba bertanya pada jururawat yang mesra pelanggan...."ini aje ke?" Dalam hati ingat nak call suami untuk bawak nasi lemak Padang Tembak...dah terbayang kesedapannya!!! "Hari ni puan hanya dibenarkan minum jus buah2an. Tujuannya untuk mencuci perut....esok kan nak operation???" Terkedu saya....macam orang Hindu berpuasa pulak.....minum boleh makan tak boleh...lucu pulak rasa dalam hati. Jangan banyak akaiiii......




Pukul 10.00 pagi saya diberikan pula sebotol kecil ubat cecair jernih tanpa warna. Lupa pulak istilah dalam perubatannya...tapi orang kampung memanggilnya "Julap". Ni memang kes nak beri saya peluang menguasai bilik air 200%. Terasa macam kena dera pulak...mental dan fizikal.




Memang sah...tak sampai tiga jam.....katil -->bilik air -->katil --> bilik air. Naik lembik rasa badan. Angin yang memulas2 perut saya sebelum ni juga kalah dibuatnya......habis semua keluar. Sedikit rasa lega.......




Pukul 4.00 petang ---> sebotol lagi "julap" dihulur. Aduhaiiiiii.......kata nurse...biar semua jus buah2an yang puan minum pun akhirnya akan keluar barulah "mission" ini complete. Nada berlawak...tapi saya sungguh rasa derita. Setengah jam selepas minum "julap" yang kedua....saya muntah. Habis semua julap tu keluar balik.....saya dapat rasa. Rahsia....tak nak beritahu doktor atau nurse yang saya muntah.....taubat tak nak beritahu. Takut dihulurnya "julap" yang ketiga....hehehe. Mission saya juga berjaya. Lantak le apa nak jadi...tak mampu dah nak minum ubat azab tu. Sungguh derita.



Suami, anak2 dan mak datang melawat. Mak masih bawak bubur nasi air tangannya. Namun saya dah tak boleh nak makan. Ingkar kang saya juga yang susah. Badan mula lesu....muka mula pucat. Maklumlah seharian suntuk saya tak jamah nasi. Dari sarapan...makan tengahari...minum petang dan makan malam hanya segelas besar jus buah2an......naik lunyai rasa badan.




Doktor yang masuk ke bilik silih berganti....doktor pakar sakit puan Dr Mas Adi (BOSS no 1 KLINIK 6 GNO) dan doktor pakar bius, Dr Azian....antara doktor2 hebat di hospital ni yang datang menziarahi saya. Belum lagi dicampur dengan Pegawai Perubatan biasa (MO), doktor2 pelatih (Houseman) dan penuntut2 bidang perubatan dari UKM yang sedang buat observation case di sana.Dah beribu maklumat disogokkan dalam otak saya dalam tempoh sehari dua ni.....saya pn dah menguasai pelbagai term2 perubatan....major op,ovarian cysts KIV uterus fibroid KIV endometriosis KIV bla...KIV bla....fuhhhhhhh......banyak lagi.



Dan saya pun dah berani menolak permintaan penuntut2 bidang perubatan UKM yang nak menemuramah bagi melengkapkan dua minggu observation mereka di sini.......bukan berlagak tapi malam tu memang saya rasa lemah sangat. Rasa perlu rehat.



Pukul 9 malam saya diberi ubat tidur. Maka pengsanlah saya.....tidur dan berehat. Pukul 2 pagi dikejutkan.....air mula dimasukkan, dan puasa pun bermula.......



Treng...treng.....berlalulah malam kedua saya di hospital dengan mimpi ngeri.......apa akan berlaku esok hari????



Sabarrrrrrrrrr..........................cerita ni akan bersambung. Dah la lama tak update blog....takkan bila dah update nak cerita banyak2 pulak kan. Bila ada sambungan maka tandanya blog dambasyurga ni akan bernyawalah semula......insyaAllah.


Salam kasih sayang...

ASYIQ.

10 comments:

myQza said...

lama betul x datang membaca di sini. :))

Sabar menanti episod seterusnya

Melatidaisy said...

salam kak asyiq,

rindu nye nak baca cerita akak, alhamdulillah akhirnya kembali ^_^

semoga akak di kurniakan kesembuhan sepenuhnya..shafakillah..ameen..

jemput datang blog sy ya,ada award dari melatidaisy utk sahabat2,

salam syg dari sy :)

Ummu Mishkah said...

yer.. nak tahu cerita seterusnya. jeng.. jeng.. jeng!

Abd Razak said...

Salam...

Moga sihat hendaknya..

Dapat berita dari cikgu cklah yang ustazah sakit dan akan dimasukkan ke hospital. Tergerak hati untuk bertanya seterusnya dgn cikgu cklah.

Penyakit itu ujian dan penghapus dosa utk kita..

atie said...

Salam Kak Asqik

Semoga segalanya berjalan dng lancar...

Dearie Pearls said...

..rindunya dengan nama Kak AsyiQ.

semoga semuanya baik2 saja kak.

menanti seterusnya

Azila said...

salam kak asyiq!rindu bangat seh..:)moga sihat2 slalu..rindu akak..hehe

ASYIQ said...

tedi ---> Kene tunggu dgn sabar tau...hehe.

Atie ----> Alhamdulillah semuanya dh selamat.

LOL ----> rindu rekha juge....huhu.

Azila ---> Yok kita sambung cerite nnti yea.....

NURUL ATIQAH SAM KAMARUDDIN said...

get well soon ustazah =)

Unknown said...

Wad GD ni untuk sakit pe ..ya..

Pengikut ASYIQ